top of page

Verdens synsdag!

For en gladmelding!

Også i år gir Synoptik med kjedene Brilleland og Interoptik sin økonomiske støtte til VFA gjennom Verdens synsdag. Her forteller direktør Frithjof Leegaard hvorfor.

-Vi har tatt praten om hva vi gjør i forhold til VFA og Verdens synsdag nå som alle prosjektreiser er innstilt som følge av Covid-19. Svaret er at vi gjerne vil bidra til å gi organisasjonen litt sikkerhet for fremtiden. For tredje år på rad kjører vi innsamlingsaksjon i begge kjeder samme uke som det er Verdens synsdag, forteller Frithjof Leegaard. – Jeg regner med at sluttsummen i år vil gi VFA en støtte på rundt 450 000 kroner .


Engasjerte ansatte

Bakgrunnen for engasjementet er at jeg har vært i Synoptik i elleve år og sett hvilken entusiasme arbeidet med VFA har vekket hos de ansatte i begge kjeder. Alle som har vært med på prosjektreiser har kommet tilbake og fortalt med iver om turene.

Det jeg liker godt med modellen er at den gir folk fra alle avdelinger mulighet å delta. Dette er et engasjement som både er bra i forhold til de ansattes hverdag og som passer godt inn med holdningen til våre internasjonale eiere: Jobben handler ikke bare om business men også om å hjelpe andre.

Viktig internt fokus

-I år er temaet barn og syn. Hvilken betydning har Verdens synsdag?

-Jeg tror det er en viktig markering ikke minst for bransjen internt. Den setter fokus på hvilket viktig arbeid vi gjør ved å hjelpe folk med behov for synskorrigeringer. At vi hele denne uken donerer 50 kroner per synsundersøkelse til VFA, gir oss mulighet til å bidra også utover landets grenser.

Min ambisjon er å få flere ansatte til å reise og ønsker å legge til rette for at de skal slippe å måtte ta av ferien sin, slik mange har gjort så langt.

-Har du selv deltatt?

-Nei, ikke så langt men jeg har tenkt at det ville vært en spennende erfaring, sier direktøren for Synoptik Norge, Frithjof Leegaard.

bottom of page